“WANDELBUSJES KUNNEN BETER”

Door Elke Sleurs op 23 januari 2020, over deze onderwerpen: Gent, Personen met een beperking

(De Gentenaar, 23/01/2020). De appelblauwzeegroene wandelbusjes die door de binnenstad snorren, worden dit voorjaar geëvalueerd. De busjes vervoeren 80.000 man per jaar maar zijn relatief duur en niet te gebruiken met een rolstoel. “We weten dat het beter kan”, zegt Filip Watteeuw (Groen).

Er werd mee gespot toen in 2017 de gratis wandelbusjes in Gent opdoken. Ze werden 'de traagste bus ter wereld' gedoopt. Het zou een 'toeristentreintje zoals in Bokrijk' worden, klonk het. Dat is zeker deels uitgekomen maar de wat komieke elektrische busjes zijn ondertussen bijna niet meer uit het stadsbeeld weg te denken. En andere steden volgden snel. Brugge heeft vandaag ook eigen, elektrische shuttlebussen. En in Aalst wordt ook nagedacht over een 'wandelbus'.

Rolstoelen

In Gent vervoeren de busjes ongeveer 80.000 mensen per jaar. Toch zullen de huidige busjes waarschijnlijk niet meer lang door de straten hobbelen. Het stadsbestuur bekijkt dit voorjaar of het op zoek gaat naar nieuwe exemplaren.

Na de zomer wordt een nieuw contract opgemaakt voor 2021. Eén voorwaarde zal daarin moeten staan: dat de busjes toegankelijk moeten zijn met een rolstoel. Dat is vandaag niet het geval. Op aangeven van gemeenteraadslid Elke Sleurs (N-VA) werd dinsdag in de gemeenteraad door alle partijen afgesproken dat rolstoeltoegankelijkheid in het volgende contract een voorwaarde moet zijn.

“De Stedelijke Adviesraad voor Personen met een Handicap, Unia en het Gents Milieufront betreurden al dat de huidige busjes niet toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers”, zegt Sleurs. “Daardoor zijn ze deels in hun missie mislukt.” Ook CD&V'er Stijn De Roo noemde de wandelbusjes dinsdag “een pijnpunt”.

Klein en elektrisch

“We weten dat dit beter kan”, erkende mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) in de gemeenteraad. De busjes werden geleverd door de vervoersfirma Keolis. “Twee jaar geleden hebben we gezocht naar rolstoeltoegankelijke elektrische voertuigen. Maar die waren er niet of nauwelijks. Vandaag is de markt geëvolueerd”, zegt schepen Watteeuw. “We gaan de markt opnieuw verkennen. Maar het moeten wel kleine en elektrische voertuigen zijn.”

Filip Watteeuw benadrukte nog dat personen met een handicap vandaag al gratis kunnen parkeren in de binnenstad, zowel op gehandicaptenplaatsen als op gewone plaatsen. Ze krijgen ook een uitzondering voor de lage-emissiezone (LEZ).

© Bert Staes 

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is