#100perdag

Door Elke Sleurs op 7 februari 2017, over deze onderwerpen: Gelijke kansen
100 per dag

Ook op Valentijn worden honderd vrouwen, mannen en kinderen verkracht in België. Elke dag is dat het geval. We mogen onze ogen niet sluiten voor deze harde realiteit. De stilte doorbreken en aangifte doen, dat is de boodschap van de sensibiliseringscampagne die staatssecretaris voor Gelijke Kansen Elke Sleurs lanceert in aanloop naar Valentijn. Het budget van de campagne bedraagt € 136.000.

“Krachtig inhaken op Valentijn, dat is de insteek van deze campagne”, zegt staatssecretaris Elke Sleurs. “Te midden van alle romantische, zeemzoeterige campagnes, artikels en Facebookposts springt onze boodschap in het oog: ook op Valentijn worden honderd vrouwen, mannen en kinderen verkracht in België. Net als elke dag. Ons uiteindelijke doel? Iedereen aanzetten om de stilte te doorbreken en bij elke vorm van seksueel geweld aangifte te doen.”

Geen choquerende beelden om die krachtige kernboodschap over te brengen, wel sterke symboliek die tijdens de Valentijnsperiode rond rozen draait. In opdracht van Absoluut, die de campagne vormgaf, fotografeerde Frieke Janssens het campagnebeeld, een geknakte roos. De gebroken bloem staat symbool voor alle slachtoffers van seksueel geweld, tot wel honderd per dag. Het beeld trekken we door in alle onderdelen van de mediacampagne.

 

In de televisie- en bioscoopspot zien we hoe een mooie, bloeiende roos eerst gekoesterd wordt, maar dan op verschillende manieren ruw geknepen, uit elkaar getrokken en gebroken wordt. De soundtrack van het filmpje begint rustig en klassiek, maar slaat snel om in grillige muziek. De opvallende rozenspot zal van 8 tot en met 14 februari in alle bioscopen van het land te zien zijn. Op sociale media zetten we het filmpje wat langer in. Met de hashtag #100perdag (#100parjour) roepen we iedereen op om zijn/haar verontwaardiging rond seksueel geweld te delen.

En we doen nog meer. Op Valentijn zelf verschijnt de spot als Boodschap van Algemeen Nut op Eén, La Une en La Deux. Diezelfde dag plaatsen we advertenties in de Nederlandse en Franstalige editie van Metro. Op de landingspagina seksueelgeweld.be en violencessexuelles.be vinden zowel slachtoffers als hun familieleden of vrienden meer informatie over seksueel geweld en de aangifteprocedure. Ten slotte verrassen we ook een aantal koppels met een onverwachte gift van een nachtelijke rozenverkoper…

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
The average score is